Porządek obrad
1.
Przedstawienie porządku posiedzenia.
2.
Informacja Przewodniczącej Rady Gminy Lubań o sprawach dotyczących Rady w okresie między sesjami.
a)
w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych Gminy Lubań,
b)
w sprawie ustalenia opłat za miejsca grzebalne na cmentarzach komunalnych Gminy Lubań.
c)
w sprawie ustalena wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2021.
4.
Podjęcie uchwały: Uchwała Budżetowa na 2022 rok
a)
odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Wójta Gminy Lubań lub osobę przez niego wyznaczoną,
b)
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
c)
odczytanie opinii Komisji stałych rady przez jej przewodniczących lub wyznaczonych członków komisji,
d)
przedstawienie stanowiska Wójta do wniosków zawartych w opiniach Komisji stałych,
e)
odczytanie propozycji wniosków zgłoszonych przed rozpoczęciem Sesji przez radnych i nie uwzględnionych w projekcie budżetu,
f)
przedstawienie ewentualnych autopoprawek Wójta,
g)
dyskusja nad projektem budżetu,
h)
głosowanie wniesionych propozycji autopoprawek Wójta,
i)
głosowanie wniosków Komisji stałych Rady nieuwzględnionych przez Wójta w autopoprawce oraz zgłoszonych wniosków,
- Wyniki głosowania imiennego w sprawie: wniosku Radnego Rady Gminy Lubań Krzysztofa Klimczyka o odrzucenie wniosku w całości Radnych Rady Gminy Lubań do Uchwały Budżetowej na 2022 rok
- Wyniki głosowania imiennego w sprawie: przegłosowania w całości wniosku Radnych Rady Gminy Lubań w sprawie Uchwały Budżetowej na 2022 rok odczytanego przez Radnego Rady Gminy Lubań Adriana Zioła
- Wyniki głosowania imiennego w sprawie: wniosku Radnych Rady Gminy Lubań do Uchwały Budżetowej na 2022 rok:
Wnosimy o zmniejszenie planowanych dochodów w:
- 010 0l 042 § 6300 w kwocie 130.200 zł;
- 900 90095 § 6300 w kwocie 90.000 zł.
Powyższy wniosek podyktowany jest urealnieniem budżetu, ponieważ w projekcie uchwały wskazano dochody z tytułu otrzymania dofinansowania ze środków zewnętrznych. Na chwilę obecną gmina złożyła wnioski , ale nie rozstrzygnięto naborów i nie posiadamy potwierdzenia ich otrzymania. Złożenie wniosku o dofinansowanie nie jest równoznaczne z otrzymaniem dofinansowania. W związku z powyższym nie ma podstaw do wykazywania z tego tytułu dochodów gminy.
Wnosimy o zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 4.744.742 złote, w tym:
- 915.348 złotych na budowę sieci wodociągowej i 3.829.394 złote na budowę sieci kanalizacyjnej.
Początkiem listopada bieżącego roku Gmina Lubań otrzymała dofinansowanie na realizację zadań wodociągowo-kanalizacyjnych. Pomoc finansową udzielono bez żadnego wniosku, wyliczając ją na podstawie algorytmu. Niezrozumiałym jest fakt nie wprowadzenia przez Wójta Gminy Lubań wskazanych dochodów w projekcie budżetu na 2022 rok. W związku z tym, iż od początku kadencji wskazujemy jako priorytet budowę sieci wodociągowej wnosimy o wprowadzenie przedmiotowej pomocy finansowej do budżetu gminy i jak najszybsze jej wykorzystanie.
Wnosimy o wykreślenie § 13 ust. l pkt. l , § 13 ust. 2, 3 i4 projektu uchwały w sprawie budżetu Gminy Lubań na rok 2022.
Powyższy wniosek uzasadniamy koniecznością większej kontroli nad dokonywanymi zmianami budżetu w ciągu roku. Udzielone zbyt daleko idące upoważnienia Wójtowi Gminy Lubań powodowały w ciągu roku nieporozumienia na linii Rada Gminy, a Wójt z uwagi na dokonywane kontrowersyjne zmiany w budżecie na podstawie zarządzeń.
Wnosimy o znmiejszenie planowanych wydatków w:
- 010 01042 § 6050 w kwocie 412.000 zł ( poz. 2 zał. Nr 8);
- 400 40002 § 4210 w kwocie 10.000 zł;
- 400 40002 § 4270 w kwocie 5.000 zł;
- 400 40002 § 4300 w kwocie 4.750 zł;
- 400 40002 § 6060 w kwocie 40.000 zł (poz. 4 zał. Nr 8 );
- 600 60016 § 4210 w kwocie 5.000 zł;
- 600 60016 § 4300 w kwocie 24.500 zł;
- 600 60016 § 4590 w kwocie 8.000 zł;
- 600 60017 § 4170 w kwocie 3.500 zł;
- 600 60017 § 4210 w kwocie 8.000 zł;
- 600 60017 § 4270 w kwocie 30.000 zł;
- 600 60017 § 4300 w kwocie 20.000 zł;
- 600 60017 § 6050 w kwocie 30.000 zł ( poz. 9 zał. Nr 8 );
- 630 63003 § 6050 w kwocie 25.000 zł ( poz. 14 zał. Nr 8 );
- 700 70005 § 4210 w kwocie 7.500 zł;
- 700 70005 § 4300 w kwocie 15.000 zł;
- 700 70005 § 4390 w kwocie 14.700 zł;
- 700 70005 § 4430 w kwocie 1.500 zł;
- 700 70005 § 4600 w kwocie 900 zł;
- 700 70007 § 4300 w kwocie 10.000 zł;
- 710 71004 § 4390 w kwocie 6.000 zł;
- 710 71012 § 4300 w kwocie 40.000 zł;
- 710 71012 § 4390 w kwocie 10.000 zł;
- 710 71035 § 4210 w kwocie 10.000 zł;
- 710 71035 § 4270 w kwocie 4.000 zł;
- 710 71035 § 4300 w kwocie 3.000 zł;
- 710 71035 § 6050 w kwocie 17.000 zł (poz. 18 zał. Nr 8)
- 750 75022 § 4300 w kwocie 50.000 zł;
- 750 75023 § 3020 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 4010 w kwocie 450.000 zł;
- 750 75023 § 4040 w kwocie 12.750 zł;
- 750 75023 § 4120 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 4210 w kwocie 200.000 zł;
- 750 75023 § 4270 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 4280 w kwocie 3.000 zł;
- 750 75023 § 4300 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 4360 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 4410 w kwocie 1.000 zł;
- 750 75023 § 4700 w kwocie 10.000 zł;
- 750 75023 § 6050 w kwocie 50.000 zł ( poz. 20 zał. Nr 8 );
- 750 75075 § 4210 w kwocie 15.000 zł;
- 750 75075 § 4300 w kwocie 4.000 zł;
- 750 75085 § 4010 w kwocie 50.000 zł;
- 750 75085 § 4110 w kwocie 4.000 zł;
- 750 75085 § 4300 w kwocie 5.000 zł;
- 750 75095 § 3030 w kwocie 7.000 zł;
- 750 75095 § 4100 w kwocie 16.000 zł;
- 750 75095 § 4210 w kwocie 3.000 zł;
- 750 75095 § 4430 w kwocie 7.000 zł;
- 754 75412 § 4280 w kwocie 4.000 zł;
- 801 80101 § 4210 w kwocie 50.000 zł;
- 801 80101 § 4410 w kwocie 2.800 zł;
- 801 80101 § 4700 w kwocie 10.000 zł;
- 801 80104 § 4240 w kwocie 14.500 zł;
- 801 80104 § 4300 w kwocie 22.000 zł;
- 801 80104 § 4700 w kwocie 2.000 zł;
- 801 80113 § 4170 w kwocie 5.000 zł;
- 801 80113 § 4210 w kwocie 5.000 zł;
- 801 80146 § 4300 w kwocie 8.500 zł;
- 852 85219 § 4300 w kwocie 10.000 zł;
- 852 85219 § 4700 w kwocie 2.000 zł;
- 900 90001 § 4210 w kwocie 1.000 zł;
- 900 90001 § 6230 w kwocie 20.000 zł;
- 900 90003 § 42 10 w kwocie 1 .000 zł;
- 900 90003 § 4300 w kwocie 5.000 zł;
- 900 90004 § 4210 w kwocie 10.000 zł;
- 900 90004 § 4300 w kwocie 8.000 zł;
- 900 90005 § 4210 w kwocie 5.000 zł;
- 900 90005 § 6230 w kwocie 30.000 zł;
- 900 90015 § 4210 w kwocie 4.000 zł;
- 900 90015 § 4260 w kwocie 25.000 zł;
- 900 90015 § 4300 w kwocie 17.000 zł;
- 900 90015 § 6050 w kwocie 52.000 zł ( poz. 33 zał. nr 8 );
- 900 90095 § 421 0 w kwocie 10.000 zł;
- 900 90095 § 4300 w kwocie 15.000 zł;
- 900 90095 § 6050 w kwocie 130.000 zł (poz. 34 zał. Nr 8);
- 900 90095 § 6050 w kwocie 6.000 zł (poz. 35 zał. Nr 8);
- 921 92109 § 2480 w kwocie 250.000 zł;
- 921 92109 § 4210 w kwocie 24.000 zł;
- 921 92109 § 4300 w kwocie 5.000 zł;
- 921 92109 § 4520 w kwocie 20.000 zł;
- 921 92109 § 6050 w kwocie 20.000 zł (poz. 40 zał. Nr 8);
- 921 92116 § 2480 w kwocie 100.000 zł;
- 921 92195 § 4210 w kwocie 5.000 zł;
- 921 92195 § 4300 w kwocie 3.000 zł;
- 926 92601 § 4260 w kwocie 100.000 zł;
- 926 92601 § 4300 w kwocie 10.000 zł;
Po bardzo wnikliwych przeanalizowaniu poszczególnych pozycji wydatków wskazanych w projekcie budżetu gminy stwierdziliśmy ich wzrost kilkudziesięcioprocentowy lub ponad 100% w stosunku do roku obecnego. Zrozumiałym jest zdecydowane zwiększenie wydatków w pozycji zakupu energii. W załączonej informacji, jak również podczas posiedzenia komisji nie otrzymaliśmy uzasadnienia do tak wysokiego wzrostu wydatków. Należy zauważyć, iż wszystkie ujęte w projekcie budżetu inwestycje zaplanowano sfinansować z kredytu. Jego wysokość określono na 1. 267.944 złote. Kwota zadłużenia gminy wzrosłaby do ponad 7 milionów złotych. W naszej ocenie należy bardzo racjonalnie podchodzić do wydatków bieżących izdecydowanie je ograniczyć, co pokazał rok bieżący żejest to możliwe . Zwracamy uwagę, że wprowadzono zadania inwestycyjne, o które nikt nie wnosił. Zapoznaliśmy się z wnioskami złożonymi do budżetu na rok 2022. Przykładem może być zagospodarowanie placu rekreacyjnego w Radostowie Górnym - kwota 50.000 zł. Z uzyskanych informacji od Wójta Gminy wynika, że zaplanowano przeniesienie słupa energetycznego wraz z przeniesieniem linii, który przebiega przez plac rekreacyjny. Zadanie miałoby być sfinansowane w całości z kredytu. O powyższe nie wnosił radny, sołtys lub rada sołecka. Rozpoczynając zagospodarowanie działki pod plac zabaw, gmina w porozumieniu z Zakładem Energetycznym przestawiła słup wraz z linią nieodpłatnie. Obecny przebieg linii nie zagraża użytkownikom placu. Ponadto zgłaszając posadowienie urządzeń na placu zabaw do Starostwa Powiatowego do Wydziału Budownictwa nie stwierdzono nieprawidłowości. Stąd też nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienie do wydatkowania środków na wskazany cel. Podkreślić należy, że Wójt Gminy nie ujęła w projekcie budżetu wykonania dokumentacji projektowej na rozbudowę szkoły podstawowej w Radostowie z uwagi na niemożliwość „spięcia" budżetu. Nasze pytanie brzmi: które zadanie z punktu widzenia mieszkańców oraz gminy jest ważniejsze: rozbudowa szkoły czy przesunięcie słupa energetycznego?
Kolejnym przykładem jest zagospodarowanie rzeki „Kwisy"- dokumentacja techniczna w kwocie 25.000 zł, co również zaplanowano z kredytu. W obliczu kiedy nasi mieszkańcy przede wszystkim wnoszą o budowę sieci wodociągowej, rozpoczęcie prac nad kompleksowym rozwiązaniem gospodarki ściekowej, poprawę stanu dróg musimy się skupić na sprawach najważniejszych. Nie możemy brać kredytu na tak nieistotne zadanie, obniżając zdolność kredytową gminy, w momencie kiedy będzie można pozyskać bardzo duże dofinansowania na zadania niezwykle ważne dla naszych mieszkańców.
O budowę wiaty turystyczno-rekreacyjnej w Kościelniku nikt nie wnosił. Sołtys i rada sołecka w złożonym wniosku do budżetu na rok 2022 nie wskazała takiego zadania. Działkę, przy świetlicy, na której zaplanowano posadowienie wiaty zakupiliśmy w celu powiększenia parkingu. Świetlica w Kościelniku jest dużą świetlicą z nieproporcjonalnie małym parkingiem. Celem mieszkańców oraz naszym było rozwiązanie tego problemu. Na chwilę obecną działka, w naszej ocenie, przez posadowienie siłowni w jej środkowej części, utrudni jej właściwe zagospodarowanie. Planując kredyt w wysokości 40.000 złotych na posadowienie wiaty, należało w pierwszej kolejności zająć się rozbudową parkingu.
Od dwóch lat, na wniosek radnych, wprowadzano do budżetu zadanie pn. „Dostosowanie budynku urzędu gminy dla potrzeb osób niepełnosprawnych ". W roku 2021 zabezpieczono kwotę 50.000 złotych ze środków własnych. Wójt Gminy nie wykorzystała wskazanych środków. W projekcie budżetu na rok 2022 wprowadzono przedmiotowe zadanie z kwotą
50.000 złotych w całości z kredytu. Dlaczego nie przygotowano dokumentacji projektowej w roku bieżącym na dostosowanie budynku urzędu gminy, gdzie były zabezpieczone środki i bylibyśmy przygotowani do złożenia ewentualnego wniosku o dofinansowanie? Jak dobry gospodarz mając własne środki nie wykorzystuje ich, aby w roku następnym wziąć na ten sam cel kredyt. W naszej ocenie jest to nieracjonalne. Do wskazanego zadania można wrócić, w trakcie roku, kiedy otrzymamy dochody ponadplanowe lub będziemy znali wynik finansowy za rok 2021.
Wnosimy o zwiększenie planowanych wydatków poprzez:
- zwiększenie planowanych wydatków w 754 75412 § 2820 o kwotę 4.000 zł;
Zmiana dotyczy zwiększenie kwoty dotacji udzielanych poszczególnym jednostkom OSP na ich funkcjonowanie. W naszej ocenie należy zwiększyć kwotę dotacji, w stosunku do obecnego roku, z uwagi na rosnące koszty energii.
- zwiększenie planowanych wydatków w 600 60016 § 6050 o kwotę 350.000 zł ( poz. 7 zał. Nr 8 );
W roku bieżącym rozpoczęto prace nad budową chodnika w Kościelnikach Dolnych. Jest to zadanie priorytetowe dla mieszkańców miejscowości. Zabezpieczona kwota w budżecie umożliwi realizację zadania w całości.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci kanalizacyjnej w okolicy ulicy Granicznej w Uniegoszczy" o wartości 3.829.394 złotych ze wskazaniem źródła sfinansowania- środki pochodzące z innych źródeł.;
Gmina Lubań otrzymała pomoc finansową z przeznaczeniem na budowę sieci kanalizacyjnej. W naszej ocenie racjonalnym jest rozpoczęcie budowy sieci w miejscowości Uniegoszcz w okolicy ulicy Granicznej, ponieważ kilka lat temu poczyniono w tym zakresie ustalenia z LPWiK Lubań. Jest możliwość techniczna do włączenia przyłączy kanalizacyjnych naszych mieszkańców do sieci Miasta Lubania. Ponadto mieszkańcy tej części Uniegoszczy od wielu lat zgłaszają problem ze ściekami.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w Nawojowie Śląskim" o wartości 765.348 złotych ze wskazaniem źródła sfinansowania - środki pochodzące z innych źródeł;
Od wielu lat nie została dokończona budowa sieci wodociągowej w Nawojowie Śląskim. Dotychczas nie było możliwości uzyskania dofinansowania, ponieważ nie byliśmy w stanie spełnić podstawowego wskaźnika, tj. 120 odbiorców na 1 km wybudowanej sieci. Otrzymana pomoc finansowa na budowę sieci wodociągowej nie wymaga od gminy uzyskania jakichkolwiek wskaźników. Stąd też mamy możliwość zrealizować zadania, na które od wielu lat czekają mieszkańcy Nawojowa Śląskiego. Podkreślić należy, że mamy również wykonaną dokumentację techniczną na częściową rozbudowę sieci w Nawojowie Śląskim. Dostarczenie wody mieszkańcom jest podstawą, na której powinniśmy się skupić. Rozbudowa tej sieci nie obciąży ujęcia wody w Pisarzowicach, ponieważ woda dostarczana jest tam z ujęcia w Nawojowie Śląskim.
- wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w Nawojowie Łużyckim dz. nr 190/25 i 191" o wartości 150.000 złotych ze wskazaniem źródła sfinansowania
- środki pochodzące z innych źródeł;
Zaproponowane przez nas zadanie jest kontynuacją rozbudowy sieci wodociągowej w Nawojowie Łużyckim i doprowadzenie wody do nieruchomości oddalonych od sieci głównej wodociągu. Zadanie zostanie sfinansowane z uzyskanej pomocy finansowej.
- zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 450.000 złotych wraz ze zmianą nazwy zadania na „Przebudowa drogi gminnej w Henrykowie Lubańskim dz. nr 1207, 270, 267, 579, 581- dokumentacja projektowa wraz z wykonaniem";
Wykonywanie kolejnych dokumentacji technicznych bez ich realizacji jest nieracjonalne. Stwarza to zagrożenie wydatkowania środków na dokumentację, która w ciągu trzech lat nie zostanie wykorzystana przez co utraci swoją ważność. W związku z tym wnosimy o zrealizowanie zadania w całości.
- zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 50.000 złotych wraz ze zmianą nazwy zadania na „Termomodernizacja budynku remizy OSP Henryków - dokumentacja projektowa wraz z wykonaniem";
Wójt Gminy Lubań w projekcie budżetu na 2022 rok wniosła o ujęcie zadania polegającego na wykonaniu dokumentacji technicznej na termomodernizację remizy OSP Henryków i Radostów w kwocie 12.000 złotych. W roku 2021 po raz pierwszy uruchomiona program w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska na termomodernizację remiz. W roku bieżącym, pomimo zgody radnych, Wójt Gminy Lubań nie złożył wniosku o dofinansowanie na wskazany cel z uwagi na brak zabezpieczenia wkładu własnego. Biorąc to pod uwagę wnieśliśmy o zwiększenie środków na termomodernizację remizy OSP Henryków
zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 2.000 złotych dla zadania pn. „ Budowa szamba na terenie placu rekreacyjnego w Nawojowie Łużyckim";
Biorąc pod uwagę rosnące koszty realizacji zadań wnosimy o zwiększenie wydatków w celu zapewnienia realizacji zadania.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi od cmentarza do zabudowań w Radogoszczy" o wartości 280.000 złotych;
Przedmiotowa droga była ujęta w budżecie gminy na rok 2021. Niestety pomimo zwiększenia środków finansowych przez radę gminy nie została ona zrealizowana. Pomimo zapewnień ze strony Wójta Gminy Lubań, że droga zostanie wykonana w roku 2022 nie została ona ujęta w przedłożonym projekcie budżetu. Jako radni zobowiązani jesteśmy wywiązywać się z zobowiązań poczynionych wobec mieszkańców. Podkreślić należy, że mieszkańcy Radogoszczy przekonani byli o realizacji tej drogi jeszcze w roku 2021.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi w Nawojowie Łużyckim dz. Nr 130/11" o wartości 200.000 złotych;
Zadanie wprowadzono na konieczność poprawy stanu drogi w Nawojowie Łużyckim. Jest to zadanie, o które od kilku lat wnoszą mieszkańcy oraz radna. Analizując potrzeby mieszkańców całej gminy zasadnym byłoby złożenie wniosku o dofinansowanie poprawy infrastruktury drogowej w ramach trwającego obecnie naboru wniosków Inwestycji Strategicznych. W naszej ocenie wszyscy radni, sołtysi wskażą drogi, na przebudowę który oczekują nasi mieszkańcy. W najbliższym czasie Wójt Gminy Lubań powinna spotkać się z radnym podczas posiedzenia komisji i wspólnie wypracować na co powinniśmy złożyć wnioski i w jakiej wysokości w ramach tzw. inwestycji strategicznych. Już w roku bieżącym pokazaliśmy, że jako radni potrafimy planować i poprzez wspólne decyzje udało się uzyskać dofinansowanie na termomodernizację budynków szkolnych. Aby uniknąć nieporozumień należy uzgodnić zakres wniosku z radnym przed jego złożeniem. Zwłaszcza kiedy wszystkie wskazane w projekcie budżetu zadania inwestycyjne miałby być realizowane z kredytu.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „Oświetlenie drogi gminnej w Henrykowie Lubańskim dz. nr 1211, 47 i 53 etap II" o wartości 140.000 złotych;
Budowa oświetlenia drogowego przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. Sukcesywnie realizacji zadań polegających na rozbudowie oświetlenia drogowego spowodowała, że mamy coraz mniej odcinków nieoświetlonych. Jednym z nich jest wskazana droga. Jak widać na wskazane oświetlenie wykonana jest już dokumentacja techniczna. Pierwszy odcinek oświetlenia wybudowano w roku 2021, a właściwie będzie zrealizowany w I półroczu 2022 roku jako wydatek niewygasający z upływem roku budżetowego.
wprowadzenie zadania inwestycyjnego pn. „ Przebudowa drogi gminnej dz. nr 569 w Radogoszczy" o wartości 70.000 złotych.
Ostatnie zadanie dotyczy przebudowy drogi w Radogoszczy. Wnosimy o jego realizację ponieważ, jest to odcinek drogi łączący Radogoszcz z Pisarzowicami. Na jej realizację oczekują mieszkańcy Radogoszczy. Dotychczas ilość przebudowanych dróg w Radogoszczy w stosunku do innych miejscowości była zdecydowanie mniejsza.
Reasumując wnosimy o przyjęcie zaproponowanych zmian poprzez głosowanie wniosku w
całości co jest zgodne ze statutem Gminy Lubań.
5.
Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Lubań.
6.
Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach.